persacademie campagnebeeld
persacademie slagzin
persacademie voor wie? persacademie vormingen persacademie lesgevers persacademie tarieven persacademie inschrijven persacademie praktisch persacademie wie doet wat? persacademie contact persacademie links persacademie HOME


button mediacoach

Sociale media als journalistieke instrumenten

09/09/2014 09:30
16/09/2014 16:30

Deze vorming is helaas voorbij.
 
Via dit inschrijvingsformulier kunt u zich inschrijven op onze interesselijst, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van de nieuwe data voor deze en andere vormingen.

 

Doelgroep:

Journalisten (reporters, researchers, …) die sociale media willen gebruiken om nieuws op te pikken, meer informatie en getuigen te zoeken rond een nieuwsfeit, en hun gepubliceerde verhalen willen promoten.

Doelen:

  • Inzicht krijgen in de verschillende soorten sociale media als researchtool.
  • Het nut van sociale media als researchtool inzien voor het ontvangen van breaking news en het zoeken van ooggetuigen en ervaringsdeskundigen.
  • Weten hoe u de betrouwbaarheid van sociale mediacontent zo goed mogelijk kan checken.

Inhoud:

Dag 1

Op deze dag illustreren we aan de hand van praktijkvoorbeelden uit het nieuws wat de voordelen van sociale mediaplatformen zijn om nieuws op te pikken, hoe u ooggetuigen en experten kunt vinden, enz. 

  • De meest relevante sociale mediaplatformen om nieuws te researchen en de voor- en nadelen hierbij van bekende (Facebook, Twitter, Linkedin, …) en minder bekende (Couchsurfing, Foursquare, Geofeedia, …).
  • Strategieën om zelf personen, getuigenissen en informatie rond nieuwsfeiten te zoeken via sociale platformen of uw publiek u hierbij te laten helpen.
  • Hoe de betrouwbaarheid van informatie verifiëren. 
  • Hoe deze verhalen via sociale media promoten en uzelf als een merk in de markt zetten. 

Dag 2

Op deze dag zet u wat u tijdens dag 1 geleerd hebt, om in de praktijk. U krijgt een reeks zoekopdrachten waarmee u aan de slag moet om zo de zoekstrategieën in de vingers te krijgen. 

Een paar voorbeelden van concrete zoekopdrachten:

  • Vind Nederlandstalige opvarenden van de Costa Concordia.
  • Zoek een ooggetuige van de bomaanslag bij de marathon in Boston.
  • Spoor een Vlaamse ambtenaar op die lid is van de Hells Angels.
  • Zoek een expert die je iets kan vertellen rond het belang van hoogtemeters (bij een vliegtuigongeluk).

Daarnaast oefent u ook enkele Twittertechnieken waarmee u als journalist op een efficiënte manier met de verschillende doelgroepen leert converseren om enerzijds nieuws te garen en anderzijds uw nieuwsverhaal te promoten.  

Werkwijze:

Aan de hand van concrete voorbeelden en nieuwsgebeurtenissen uit zowel binnen- als buitenland leert u de mogelijkheden van sociale mediaplatformen kennen. U krijgt praktische tips waarmee u nieuws kan oppikken en op zoek kan gaan naar geschikte bronnen, ooggetuigen en ervaringsdeskundigen.  U gaat onder begeleiding van de lesgever zelf op zoek naar antwoorden op enkele zoekopdrachten. U wisselt met de andere cursisten en met de lesgevers ervaringen uit over wat werkt en waar het fout kan lopen.

Verloop van een vormingsdag:

9u00: onthaal met koffie en thee
9u30: start vorming
11u00: koffiepauze
12u30: lunch
13u30: vervolg vorming
15u00: koffiepauze
16u30: einde vorming

Duur: 
2 dagen
Data: 
dinsdagen 9 en 16 september 2014
Prijs: 
€ 50 (bijdrage voor 2 lunches en catering)
Locatie: 

Arteveldehogeschool Gent
Campus Kantienberg
Voetweg 66
9000 Gent
 

| naar overzicht vormingen |

Signups closed for this Opleiding