Eindredactie

datum en lesgever nog te bevestigen.

Doelgroep:

Journalisten, eindredacteurs en eindverantwoordelijken die hun publicatie meer sex appeal willen geven en zo een maximaal aantal lezers willen verleiden.

Doelen:

Een eindredacteur moet veel (journalistieke) liefde aan de dag leggen. Om te beginnen een onvoorwaardelijke liefde voor correct en spits taalgebruik. Daarbovenop een liefdevol oog voor de juiste foto's, kaarten, grafieken en lay-out. En niet te vergeten: een oudtestamentische - door de collega's vaak als 'wreed' beschouwde - liefde om journalistiek werk desnoods door de redactionele hakselaar te halen, om er kaderstukjes uit te distilleren, het nieuwsgerichter te maken of er desnoods hele passages uit weg te knippen. Vooral dat laatste maakt dat de eindredacteur zelf niet bij iedereen de meeste geliefde collega is.

Het zij zo, want de liefde voor het vak en de lezer primeert, en eindredactie is een vak dat je kunt leren. Uit je eigen fouten, maar gelukkig ook uit de fouten van anderen. Op basis van voorbeelden uit diverse publicaties ontdekken we tijdens onze sessies wetmatigheden die een praktische houvast bieden. Met die tips over titels, fotokeuze, bijschriften, quotes, ... kan u praktisch aan de slag in uw eigen online of print publicatie.

Inhoud:

  • Wat weten we van het leesgedrag van de lezer? Hoe kunnen we daarop inspelen?
  • Klopt het dat je best werkt met click baits en dat lange reportages absoluut uit den boze zijn online?
  • Welke instrumenten zijn er om artikels en reportages op papier en online aantrekkelijker te maken?
  • Praktische richtlijnen: hoe maak je een goede titel, een pakkend bijschrift, een vlotte inleiding?

Werkwijze:

Op basis van de publicaties van de deelnemers, nationale en internationale voorbeelden en het instrumentarium dat we gaandeweg samenstellen, leren we hoe we zoveel mogelijk lezers kunnen bereiken.

 

Duur
een volledige dag
Prijs
40 euro
Locatie

Arteveldehogeschool Gent

Campus Kantienberg

Voetweg 66

9000 Gent